Stop Tips

Voorbereiding

  • Spreek een stopdatum met uzelf af in de nabije toekomst! Het ideale stopmoment bestaat niet.
  • Bespreek eventueel gebruik van medicatie ruim van te voren met uw huisarts.
  • Bedenk welke andere ondersteuning bij stoppen met roken bij u past (bijvoorbeeld nicotine vervangende middelen, de Pakje Kans Training voor stoppen met roken, of begeleiding stoppen met roken via longpoli’s, zie Samenwerking & Links voor meer informatie).
  • Informeer uw omgeving over het stoppen met roken.
  • Zorg ervoor dat u alle sigaretten, aanstekers etc. weggegooid hebt voordat u stopt.
  • Inventariseer wat uw moeilijke momenten zullen zijn. Rookt u tijdens stress of juist tijdens gezelligheid?

Stopdag

  • Weet wat u kan verwachten! Onthouding van nicotine kan leiden tot hoofdpijn, misselijkheid, irritatie, slaap problemen, hoesten, keelpijn, droge mond, darmproblemen en vooral de trek in een sigaret. Realiseer u dat dit erbij hoort en dat het vanzelf over gaat!
  • Plan een moment van ontspanning voor u zelf in. Ga sporten of besteed tijd aan uw hobby’s.

Volhouden: Hoe om te gaan met moeilijke momenten?

Zin in een sigaret?

  • Ga iets ander doen. Zoek een gezond alternatief, drink desnoods een glas water als u zin krijgt in een sigaret.
  • Realiseer u dat trek in een sigaret opeens opkomt, maar ook vanzelf weer verdwijnt. U kunt afwachten en dit zelf ervaren. Op den duur krijgt u vertrouwen dat de zin in een sigaret ook weer zal verdwijnen.
  • Zorg voor ontspanning. Dit kan al door rustig te ademen, uw schouders te laten hangen en uw gezicht te ontspannen.

Stress & Negatieve emoties

  • Bedenk een korte ontspanningsoefening die voor u werkt op stressmomenten die uw trek trek in roken oproepen.
  • Spreek uw stressgevoelens uit en praat met uw omgeving over nieuwe manieren om met stress om te gaan.
  • Praat over uw emoties.
  • Zoek beweging. Na sport of beweging voelt u zich positiever.
  • Realiseer u dat roken juist stress op kan leveren. Wat een rust zal u ervaren als u niet meer altijd hoeft te denken of u nog sigaretten heeft, waar ze zijn, wanneer u kan roken etc.

Samen met andere rokers?

  • Vertel de rokers in uw omgeving dat u gestopt bent.
  • Bedenk voor u stopt hoe u gaat reageren wanneer u een sigaret aangeboden krijgt.
  • Als andere rokers negatief reageren wees dan resoluut en vertel dat u niet over het stoppen met roken wilt praten.
  • Ga even weg bij de rokers als het te moeilijk wordt. Maak een ommetje, ga naar het toilet of praat met niet-rokers. U zal merken dat de trek in een sigaret vanzelf minder wordt.

Valkuilen nadat u langere tijd gestopt bent

  • Denk niet dat u in staat bent 1 sigaret te roken en daarna weer te stoppen!
  • Het is niet waar dat ‘vroeger toen u rookte’ alles beter en gezelliger was.
  • Vergeet niet waarom u wilde stoppen.
  • Herinner uzelf aan de positieve effecten op uw conditie, uw uiterlijk, uw geur en smaak etc.
  • Realiseer u dat het normaal is dat u ook na lange tijd overvallen kan worden door het gevoel trek te hebben in een sigaret. Dit wordt zeker steeds minder, maar het is normaal dat dit lange tijd aan kan houden.

Stoppen kun u leren! Wat te doen als u 1 of 2 sigaretten gerookt hebt?

  • Koop geen sigaretten!
  • Blijf alert en zorg ervoor dat u uzelf niet meerdere foutjes toestaat.
  • Herinner uzelf eraan waarom u wilde stoppen.
  • Plan zo snel mogelijk een nieuwe stopdatum als u langzaam weer meer bent gaan roken.
  • Inventariseer op welke momenten het mis ging en maak een plan van aanpak voor die situaties.